donderdag 24 januari 2013

Ex-CDS spreekt bij Dodenherdenking op de Dam

Schrijfster en journalist Pauline Broekema en generaal b.d. Peter van Uhm spreken dit jaar tijdens de Nationale Dodenherdenking op 4 mei.
(...)
Na de herdenkingsbijeenkomst in De Nieuwe Kerk spreekt generaal b.d. Peter van Uhm bij het Nationaal Monument op de Dam. Van Uhm was als hoogste militair verantwoordelijk voor de inzet van Nederlandse militairen bij vredesoperaties over de hele wereld en verloor daarbij zijn eigen zoon. “Ik vind het bijzonder dat ik op 4 mei op de Dam mag spreken. Vanwege mijn zoon Dennis, maar ook vanwege mijn vader die tijdens de Tweede Wereldoorlog vocht bij de slag om Nijmegen en daarbij kameraden verloor,” aldus Van Uhm. Hij benadrukt de speciale relatie tussen 4 mei en 5 mei: “Vieren is een deel van het geheel. Daaraan voorafgaand herdenken is noodzakelijk, het geeft ons tijd om na te denken.”
(...)

(Nationaal Comité 4 en 5 mei, 24 januari 2013)


Oud-generaal Van Uhm spreekt op 4 mei op de Dam

De vroegere commandant der strijdkrachten Peter van Uhm houdt op 4 mei een toespraak tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam in Amsterdam. Dat heeft het Nationaal Comité 4 en 5 mei donderdag aangekondigd.

Van Uhm was als hoogste militair verantwoordelijk voor de inzet van Nederlandse militairen bij vredesoperaties. Een dag nadat hij in april 2008 het bevel over de strijdkrachten had overgenomen, sneuvelde zijn zoon Dennis in Afghanistan.

''Ik vind het bijzonder dat ik op 4 mei op de Dam mag spreken. Vanwege mijn zoon Dennis, maar ook vanwege mijn vader die tijdens de Tweede Wereldoorlog vocht bij de slag om Nijmegen en daarbij kameraden verloor'', reageerde de generaal buiten dienst.
(...)

(ANP/Nu.nl, 24 januari 2013)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten