woensdag 29 augustus 2012

F-16’s onderscheppen passagiersvliegtuig

Twee F-16-gevechtsvliegtuigen zijn vanmiddag de lucht ingegaan om een Airbus-passagiersvliegtuig uit het Spaanse Malaga te onderscheppen waarmee geen radiocontact kon  worden gemaakt. Ze hebben het vliegtuig met meer dan 180 passagiers tot aan de landing op Schiphol geëscorteerd, waar marechaussee-eenheden paraat stonden om aan boord te gaan.

De Quick Reaction Alert bestaat uit 2 volledig bewapende F-16's die 24 uur per dag gereed staan om in te grijpen. Boven de Flevopolder gingen de toestellen door de geluidsbarrière wat zorgde voor een harde knal op de grond. Wanneer er geen radiocontact kan worden gemaakt proberen de F-16-vliegers het toestel te identificeren* en visueel contact te krijgen met de bemanning. De F-16’s stegen op vanaf Vliegbasis Volkel waar ze paraat stonden als Quick Reaction Alert.

Na de landing van het toestel op een speciaal afgezette sector van Schiphol hebben onderhandelaars van de Koninklijke Marechaussee vastgesteld dat er geen kaping of gijzeling gaande was. Marechausseewoordvoerder Martijn Peelen: “De gezagvoerder is naar buiten gekomen en na overleg achter een pantservoertuig is geconcludeerd dat er geen sprake was van een calamiteit.” Ook stond er een arrestatie-eenheid van de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten (BSB) van de marechaussee klaar naast de landingsbaan. Peelen: “We hebben op een kaping geacteerd omdat we de melding kregen dat er een vliegtuig binnenkwam onder begeleiding van 2 F-16’s.”

(ministerie van Defensie, 29 augustus 2012)

*Opmerking HdV: was er wellicht ook sprake van miscommunicatie tussen 'de grond' en de F-16's? Zoals een oplettende lezer van het Defensie weblog opmerkt stond de zogeheten transponder van het verkeersvliegtuig gewoon aan. Dat apparaat geeft de luchtvaartmaatschappij, vluchtnummer, snelheid, koers, bestemming  e.d. weer. Ook op websites die 'live' de vluchten boven en rond Nederland weergeven was het betrokken toestel (de VLG8366) gewoon te 'zien'. Zie bijgevoegde afbeelding, waaruit ook blijkt dat het toestel een aantal rondjes ten zuiden van Rotterdam heeft moeten draaien.
Een deel van de gesprekken tussen de twee F-16-piloten van de QRA is o.a. hier te beluisteren.

De hele vlucht van Malaga tot en met Schiphol: http://www.flightradar24.com/data/flights/vy8366

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen