donderdag 12 juli 2012

Kapitein Kroon commandant pantserinfanteriecompagnie

Kapitein Marco Kroon heeft vanmiddag het commando overgenomen van de Charlie Compagnie van 17 Pantserinfanteriebataljon Garde Fuseliers Prinses Irene van kapitein Jaap Bot. Onder grote belangstelling werd de Ridder Militaire Willems-Orde in Oirschot geïnstalleerd.





“Hier heb ik lang op gewacht”, zei een zichtbaar geëmotioneerde Kroon in zijn speech. “Ik ben ontzettend trots dat ik deze mooie club mag leiden.” Hij bedankte onder anderen zijn partner Miriam en de voormalig Commandant der Strijdkrachten generaal buiten dienst Peter van Uhm voor hun onvoorwaardelijke steun in de afgelopen jaren.

Ook maakte Kroon duidelijk dat hij zich volledig gaat richten op zijn nieuwe functie als commandant van zo’n 150 pantserinfanteristen. “Ik zal me inzetten voor jullie tot aan de pijngrens en ver daar voorbij”, beloofde hij. “We gaan er iets moois van maken.”

De kapitein ontving in 2009 als eerste persoon sinds 54 jaar de Militaire Willems-Orde, de hoogste dapperheidonderscheiding die ons land kent, uit handen van koningin Beatrix. Als commandant van een 29-koppige eenheid van het Korps Commandotroepen onderscheidde Kroon zich, in de periode van maart tot augustus 2006, tijdens vele gevechtscontacten met daden die getuigen van moed, beleid en trouw. Hij heeft inmiddels 9 uitzendingen op zijn naam staan naar Bosnië, Irak en Afghanistan.


(ministerie van Defensie, 12 juli 2012)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten